Sperre kort
Vår døgnåpne sperretelefon kan du nå på nummer 22 65 83 16.
Kontakt oss
First Card Kundeservice har åpent fra kl 08:00 - 17:00 mandag til fredag.
Telefon: 22 65 83 16
Faks: 22 65 83 17
E-post: Benytt Meldingstjenesten i Mitt Kort Online
Spørsmål og svar:Vanlige spørsmål og svar
Om oss
First Card utstedes av Nordea Bank AB (publ), filial i Norge, First Card,
PB 1166 Sentrum, 0107 Oslo.

Organisasjonsnummer NO 983 258 344 MVA Foretaksregisteret
Spørsmål og svar


For kortinnehaver For administrator -----------------------------------------------------

For kortinnehaver


Spørsmål om kortet


Hvordan avslutter jeg kortet mitt?
Ønsker du å avslutte kortet ditt, vennligst ring Kundeservice på tlf 22 65 83 16

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?
Du kan ved å ringe Kundeservice på tlf 22 65 83 16 sperre kortet ditt døgnet rundt.

Hvordan bestiller jeg et nytt First Card?
Nytt kort bestilles ved å ringe Kundeservice på tlf 22 65 83 16. Du mottar ditt kort i posten.

Hvordan søker jeg om et privat tilleggskort?
Søknadsskjema for privat tilleggskort finner du her

Er det mulig å få tilgang til flyplass-lounger og/eller Concierge Service?
Tilgang til flyplass-lounger og Concierge Service er en del av First Card Executive. For mer informasjon om dette kortet besøk vår hjemmeside .

Hva er kredittgrensen i kortet mitt?
Ditt First Card har ingen definert kredittgrense. Vi har av sikkerhetsmessige årsaker definerte bruksgrenser og overvåkning av bruksmønsteret i kortet. Skal du gjøre større innkjøp enn vanlig med ditt kort anbefaler vi at du kontakter Kundeservice slik at kjøpet ikke stoppes på grunn av bruksgrensene.

Kan jeg ta ut kontanter med mitt First Card?
First Card fungerer i alle MasterCard-merkede minibanker i Norge og i utlandet. Ved kontantuttak påløper en kostnad på 1,5% av uttaksbeløpet, minimum kr 40 pr uttak.

Jeg har glemt PIN-koden min. Hvordan får jeg en ny?
Kontakt Kundeservice på tlf 22 65 83 16 for å bestille ny kode. Koden vil bli sendt i posten innen ca 4 virkedager.

Hvor mange feiltastinger av PIN-koden kan jeg gjøre før kortet sperres?
Kortet sperres automatisk etter tre feiltastinger av koden. Feiltastinger lagres i systemet slik at alle 3 forsøkene ikke behøver å skje samtidig.

Kan jeg bruke mitt kort til spill?
Nei, kortet skal ikke brukes til betaling av innsats for deltagelse i spill, veddemål eller annen form for gambling. Se First Card kortavtalen paragraf 5.5.

Hvorfor kan jeg ikke sende e-post til Kundeservice?
For å kommunisere med Kundeservice, henviser vi kortholder til Meldingstjenesten i onlinetjenesten "Mitt Kort Online". Her er den ansatte innlogget, og kan på en sikker måte dele opplysninger om kortbruk til Kundeservice. Kundeservice kan også nås på telefon 22 65 83 16.



Spørsmål om forsikring


Hvor finner jeg forsikringsvilkårene?
Fullstendige forsikringsvilkår finner du her.

Hvor finner jeg skademeldingsskjema?
Skademeldingsskjema finner du her.

Når, og for hvem, gjelder forsikringen?
Forsikringen gjelder når minimum 50% av reisens totale transportkostnad er betalt med First Card og reisen starter og slutter i Norden. Sikrede må være medlem av Norsk Folketrygd, og bo i Norden på adresse registrert i Folkeregisteret i bostedsland. Reiseforsikringen gjelder for Husstanden, dvs. kortholder med ektefelle/samboer og barn, stebarn og adoptivbarn/fosterbarn under 23 år som har felles adresse med kortholder ifølge Folkeregisteret. Alternativt til familie gjelder forsikringen for inntil 3 medreisende.



Spørsmål om faktura


Hvordan foretar jeg en reklamasjon mot et brukersted?
Den enkleste måten å foreta en reklamasjon på er å ta direkte kontakt med brukerstedet. Gjenkjenner du ikke kjøpet kan du ta kontakt med Kundeservice på tlf 22 65 83 16 som vil be brukerstedet om dokumentasjon for kjøpet. Skulle det vise seg at kjøpet likevel er korrekt, vil du bli belastet for et administrasjonsgebyr på kr 50 som debiteres din faktura. En reklamasjon må foretas innen 60 dager etter kjøpsdato.

Hvordan beregnes valutakursen på kjøp i utlandet?
Når kortet benyttes utenfor Norge, blir beløpet som hovedregel belastet i brukerlandets valuta og omregnet til NOK. Det vil som oftest være et tidsintervall mellom avregningsdagene. Omregningskursen er den kurs MasterCard setter på avregningsdagen pluss et valutapåslag på 1,75%. Valutapåslaget er medregnet i den valutakurs du ser på din faktura eller i Mitt Kort Online.

Hvor bestiller jeg kopi av faktura?
Alle dine fakturaer ligger lagret i Mitt Kort Online og kan skrives ut herifra.

Hvorfor fremkommer det ikke mva på alle kjøp?
Dersom det mangler mva-spesifikasjon på et kjøp skyldes dette at brukerstedet ikke har spesifisert dette. First Card videreformidler kun den informasjonen vi får fra brukerstedet, og er selv ikke mva-pliktig.

Kan jeg få min First Card faktura som AvtaleGiro?
Ja, avtale om AvtaleGiro kan inngås i din nettbank.
Det kan ta noe tid før AvtaleGiroen er aktiv. Dermed kan det hende at du får tilsendt en papirfaktura etter at du har bestilt AvtaleGiro. Papirfakturaen må i slike tilfeller betales på vanlig måte.
Mer informasjon om AvtaleGiro finner du her.

Kan jeg få min First Card faktura som eFaktura?
Ja, eFaktura avtalen inngås i din nettbank. Bruk ditt kundenummer (7 siffer) som eFaktura referanse. Mer informasjon om eFaktura finner du her.

Kan AvtaleGiro og eFaktura kombineres?
Ja, begge avtaler inngår du i din nettbank. Har du denne kombinasjonen vil eFakturaen fungere som et betalingsvarsel og fakturaen blir automatisk trukket fra den kontoen du har inngått AvtaleGiro avtalen på, på forfallsdagen.



Spørsmål om endring av personopplysninger


Hvordan endrer jeg min adresse?
Logg inn på Mitt Kort Online og velg "Min Profil". Der kan du oppdatere dine kontaktopplysninger. Vi gjør oppmerksom på at adressen du registrerer må være din folkeregistrerte adresse.

Jeg har endret navn - må jeg melde fra til First Card?
Ja, ring Kundeservice på tlf 22 65 83 16, og vi bestiller et nytt kort til deg. Dette koster kr 100. Kortet blir sendt til din hjemmeadresse.



-----------------------------------------------------

For administrator


Spørsmål om fakturastruktur


En ansatt har sluttet - hva gjør jeg med vedkommendes First Card?
Ved privat ansvar får kortinnehaver tilbud om å beholde sitt First Card. Dersom dette ikke ønskes må kortet avsluttes. Ved bedriftsansvar må kortet avsluttes da bedriften står juridisk ansvarlig og bedriftens navn er preget på kortet. Kontakt Kundeservice på tlf: 22 65 83 16.

Hvordan flyttes en kortinnehaver mellom ulike kundenummer, kostnadssteder eller avdelinger?
Ved endringer, ta kontakt med Kundeservice på tlf 22 65 83 16, som kan foreta endringene. Vennligst ha kortnummer og fødselsnummer tilgjengelig.



Spørsmål om faktura?


Hvordan endrer jeg fakturamodell?
First Card har fleksible fakturamodeller. For å få den modell som best passer til din bedrift kan Kundeservice rådgi deg på tlf 22 65 83 16.

Hvor bestiller jeg kopi av faktura?
Kortinnehavers fakturakopier ligger lagret i Mitt Kort Online og kan skrives ut herifra. Bedriftens samlefaktura kan bestilles hos Kundeservice på tlf 22 65 83 16. Vennligst ha kundenummer og fakturanummer tilgjengelig.

Hvorfor fremkommer det ikke mva på alle kjøp?
Dersom det mangler mva-spesifikasjon på et kjøp skyldes dette at brukerstedet ikke har spesifisert dette. First Card videreformidler kun den informasjonen vi får fra brukerstedet, og er selv ikke mva-pliktig.

Hvordan beregnes valutakursen på kjøp i utlandet?
Når kortet benyttes utenfor Norge, blir beløpet som hovedregel belastet i brukerlandets valuta og omregnet til NOK. Det vil som oftest være et tidsintervall mellom avregningsdagene. Omregningskursen er den kurs MasterCard setter på avregningsdagen pluss et valutapåslag på 1,75%. Valutapåslaget er medregnet i den den valutakurs du ser på din faktura eller i Mitt Kort Online.



Spørsmål om bedriftens kort


Hva er kredittgrensen på våre kort?
First Card har ingen definert kredittgrense. Vi har av sikkerhetsmessige årsaker definerte bruksgrenser og overvåkning av bruksmønsteret i kortet. Skal du gjøre større innkjøp enn vanlig med ditt kort anbefaler vi at du kontakter Kundeservice slik at kjøpet ikke stoppes på grunn av bruksgrensene.

Flere personer i bedriften har behov for kort - hvor finner jeg søknadsskjema?
Søknadsskjema for nye kortinnehavere finner du her

Er det mulig å få tilgang til flyplass-lounger og/eller Concierge Service?
Tilgang til flyplass-lounger og Concierge Service er en del av First Card Executive. For mer informasjon om dette kortet besøk vår hjemmeside



Spørsmål om endringer i bedriftens adresse og kontaktopplysninger


Hvordan endrer jeg bedriftens fakturaadresse?
For å endre fakturaadresse, ta kontakt med Kundeservice på tlf 22 65 83 16.

Hvordan melder vi fra om endring av kontaktperson hos vår bedrift?
For å melde fra om en ny kontaktperson hos din bedrift må det fylles ut et eget skjema som fås ved henvendelse til Kundeservice på tlf 22 65 83 16. Dette skjemaet kan ikke sendes digitalt da det krever signaturer.

First Card - Postboks 1166 Sentrum - 0107 Oslo, Generelle vilkår